âValami nagyon szépet IstenértâTeréz anya
Kórházmisszió
§
Evangélikus Kórházi Lelkigondozói Szolgálat
Mottó:
Baráti szeretetre van szüksége a szenvedÅnek.
Velem tettétek meg.
Kórházi lelkigondozás szimbóluma
Kórházlelkészi Szolgálatunk HIVATÁS
Kórházlelkészi, lelkigondozói munkánkat hivatásnak tekintjük.
Kórházi Lelkigondozói Szolgálatunk keretébe az alábbi tevékenységeket tartjuk a legfontosabbaknak:
·     Személyes lelkigondozás a kórházakban betegágyak mellett
·     Istentiszteleti alkalmak a kórházakban kápolnában és egyéb helyeken
·     Lelkigondozás igény szerint a hozzátartozókkal (új család)
·     Kapcsolatok kiépítése a személyzettel (orvosokkal, eü. dolgozókkal)
·     Személyes kapcsolat önkéntes segítÅkkel
·     Konferenciák kórházlelkészek és önkéntes segítÅk részére
·     Személyes lelkigondozói beszélgetések ÜllÅi úti irodánkban
Fontos szempont a lelkigondozás során: a másik ember személyének tisztelete; aktív odafigyelés, amelynek során a másik kibeszélheti érzéseit; bizalmi atmoszféra kialakítása (titoktartás); megértés, elfogadás; empátia; segítÅ szeretet lelkülete.
A kórházi lelkigondozás Isten szeretetének továbbadása - küldetés
Honlapunk: korhazmisszio.lutheran.hu
Munkatársaink 1.
mentálhgigiénés lelkigondozó
SOTE II. sz. Gyermekklinika, Tűzoltó utcai Gyermek onkológia
Szent László kórház gyermek transzplantációs osztály
Némethné Tóth Szilvia
Munkatársaink 2.
kórházlelkész, lelkigondozó, (mentálhigiénés képzés folyamatban)
Budai Irgalmas rendi Kórház: fÅépület, és császárépület
Országos Korányi Intézet
Péterfi Sándor utcai Kórház
Országos Orvosi Rehab. Intézet
(Szent János kórház és Tétényi úti kórház â tervben)
Liszka Viktor
Munkatársaink 3.
gyermekklinikai lelkigondozó, szupervizor
Budai Irgalmas rendi Kórház: fÅépület, és császárépület
Jelenleg: önkéntes munkatársak
(Publikáció folyóiratokban)
Kalocsa Zsuzsanna - GYES
Munkatársaink 4.
kórházlelkész, pasztorálpszichológiai lelkigondozó
Országos Onkológiai Intézet
ORFI
Heinemann Ildikó
Munkatársaink 5.
kórházlelkész, lelkigondozó
Országos Kardiológiai Intézet
Szent János Kórház
Bajuszné Orodán Krisztina
GYES
Munkatársaink 6.
kórházlelkész, lelkigondozó
Réthy Pál Kórház Békéscsaba
Füzesi Kornél
Munkatársaink 7.
kórházlelkész, lelkigondozó, lélekgyógyász
Almási Balogh-Pál Kórház Ózd
Tóth Melinda Anna
Munkatársaink 8.
kórházlelkész, lelkigon-dozó, lélekgyógyász, alternatív pszichológiai tanácsadó
Borsod - Abaúj Zemplén Megyei Kórház Oktató Kórház Miskolc
(oktatás!)
Molnár József
Munkatársaink 10.
kórházi lelkigondozó
Jósa András Megyei Oktató Kórház Nyíregyháza
Melich Mihály
Munkatársaink 9.
kórházlelkész, lelkigondozó, logoterápiai tanácsadó
Semmelweis Kórház Kiskunhalas
Koordinátor a kórházmisszióban
Honti Irén
Konferenciáink
2014. április 11-12.
Helyszín:Â Leányfalu,lelkigyakorlatos ház
Téma: Isten, ember,egyház közelsége
âDe nekem olyan jó Isten közelsége.â
2014. június 27-29. Â
Helyszín: Kiskunhala, evangélikus imaház
Téma: Logoterápia,     Értékekre és értelemre irányuló terápia
Â
2014. október 17-18.       Helyszín: Piliscsaba, Bétel
Téma: Konfliktus kezelés Családban, egyházban,magunkban
(Kórházlelkészek, önkéntesek vesznek részt ezeken a konf., kb. 25-30 fÅ jelenlétével az ország minden tájáról. Van egy állandó kis mag, akik várják.)
Â
Személyes indíttatás
Mi indított a kórházi lelkigondozás felé?
Jézus életét tanulmányozva mindig mélyen érintett az, ami a szavakon túl van, és mégis hatást gyakorol a másik emberre.
Jézus példája nyomán mélyen érintett az,, ahogyan Å a szenvedÅ ember felé fordult.
Jézus az Abszolút példa
Nézzük pl. a bethesdai beteg történetét:
Jézus észrevette Åt, meglátta⊠De nemcsak úgy a szemével látta meg, hanem a szívével-lelkével, a szeretet Istenének a lelkületével. Fontos az ember Jézusnál!
A Szentírásban ezt olvassuk Jézusról, a szenvedÅk felé fordulásról:
Megszánta, megsajnálta
Megesett a szíve rajta
Könyörületre indult iránta
âBeteg voltam és meglátogattatokâ
Sokat elmélkedtem azon, hogy Jézus egyszerre volt tanító, szabadító, gyógyító, kenyéradó⊠Jézusnál hangsúlyos szerepet kapott a gyógyítás, és ez nem feltétlen fizikai síkon volt jellemzÅ.
Jézus az egész embert nézte
(test-lélek és szellem hármasa)
Ma a tanítás, a szó szólása elÅtérbe került. (It., iskolai hittan, bibliaóra, stb...) A teo. képzés is e felé irányul. Erre van küldetésünk.
Nagy szükség van a többire is!!: lelkigondozás, szabadítás, âgyógyításâ, kenyéradásâŠ
Hiszek a SzentlélektÅl áldott szó hatalmában, de Jézus nyomán nagy szükségét látom a segítÅ szeretetnek a szenvedÅ világban!
Máté 25. Jézus nyomatékosan kijelenti: âbeteg voltam és meglátogattatokâ; - VELEM TETTÉTEK MEG! Itt Jézus azonosítja magát a szenvedÅ emberrel; másrészt az üdvösségrÅl van szó!! (Menj be Urad ünnepi lakomájába)
Immánuel â velünk az IstenJézus mellénk szegÅdött életünk útján= M. B.
Ma â bátran merem mondani, hogy egyre inkább elÅtérbe kell, hogy kerüljön a lelkigondozás=Jézus nyomán.
Ez egy nagy misszió lehet(ne) gyülekezeteinkben!!
(személyes és ezért âhatékonyâ)
Ma szó áradatban élünk, de nagy ínségben vagyunk a âszeretet áradatbanâ.
Sok problémával, lelki teherrel küzd korunk embere. Beszélünk, tanítunk, de ki hallgatja meg a másikat? Ki segít a konkrét helyzetben? Ki nyújtja ki a kezét a másik felé?
A lelkigondozás = a másik mellé szegÅdünk az Å életének útján az Isten segítÅ szeretetével, mint az Å eszközei.
âKrisztus mindenek felettâés a lélektan segítÅ szerepe
A kórházi szolgálataim, a gyülekezetben végzett személyes beszélgetéseim indítottak arra, hogy lélektani tanulmányokba kezdjek.
Isteni indíttatásra elvégeztem a logoterápiát, és kb. 12 éve sokat segít a lelkigondozásban. Kórházi és gyülekezeti â egyaránt. ErrÅl még fogok szólniâŠ
Klinikai lelkigondozói tréningekâŠ
A lelki segítÅ szolgálatban meghatározó volt â máig hatóan a szerzetesek körében átélt, tanult lelkiség, kontemplatív imádságâŠ
(Innere Heilung â Selbitz (3 hó) KÉP!
Kórházi szolgálatBudapesten 4 - Kiskunhalason 10 év
Lelkigondozás a kórházban
Hogyan kerülök a betegek közelébe?
A kórházi szolgálat nem arról szól, hogy néhány nénit meglátogatok,de errÅl is.
Isten szeretetének a közvetítése a szenvedÅ világban = lelkigondozás.
A személyzet küld (fÅnÅvérek, nÅvérekâŠ)
(Gyere a âŠbeteghez, mertâŠ; gyerekhezâŠ, mertâŠ)
Személyesen bejárom a kórházat, vagy a Klári bejárja, sok betegnél lehet látni, intuitíve érezni, hogy nyitott a beszélgetésre, látogatásra, sÅt,várja, hogy v.ki mellé lépjen.
Van, hogy tudok v.kirÅl, vagy kapok egy hírt, sms-tâŠ(Esperes úrtól is kaptam sms-t.)
Újabban egyre többet beszélgetek a személyzet embereivel (FÅnÅvér, nÅvér, ügyeletben orvos, portásâŠ)
Fontos a jelenlét, az elérhetÅség.
Sokszor leteszteltekâŠ
Lelkigondozói szempontok kórházban és bárhol
jó kapcsolatteremtÅ képesség
elÅítéletek nélküli közeledés
a másik személyének elfogadása, az emberi méltóság tisztelete
Minden ember Isten teremtménye!!
(A beteg nem 714/2-es, hanem neve van.)
az ember személyének elfogadása, (nem a bűn),helyzetének megértése
a másikra odafigyelés, (lauschen), aktív ráhangolódás, (saját mellÅzése)
empátia, mély beleérzÅ képesség a másik helyzetébe
az Åszinte kommunikáció (nem csak verbális, a tekintet, a mosoly, a kedvesség, a spontenaitás, a közvetlenség alapvetÅen lényeges)
segíteni és hagyni az érzelmek, indulatok kifejezését (szabad megélni)
együtt keressük a megoldásokat a problémára, a válaszokat, az értelmet, a âszenvedés értelmétâ a másik ember saját helyzetére vonatkozóan.
mélyen tiszteletben tartom a másik meggyÅzÅdését, identitását, de bátran merem képviselni a saját hitemet.
Mindenkivel beszélgetünk (ateista, buddhista, más felekezetűâŠ)
Tanító mesterek a lélektan területérÅl
A Szentléleknek abszolút elsÅbbsége van
Fontosnak tartom!
Lehet tanulni a lélektan tudományából, DE a Szentlélek sugallatait vagyunk hivatottak követni, mi lelkészek. Isten Lelke ha arra indít, akkor nemcsak, hogy szabad, de kell is szólni, amit Å akar mondani általunk.
Jézus tanításában ez áll:
âAtyátok Lelke szól általatok.â (Arra van szükség, hogy szóljon végre egy sunyi, álságos világban, mint a miénk.)
(A kórházban is.)
(Pl. cigaretta, gyógyszer, mozgás)
Lényeges!
A lelkigondozás nem csak szenvedÅ emberre, kórházra vonatkozik, hanem mindenkinek szüksége van rá!!! (Család, gyülekezetâŠ)
A logoterápia, mint Isten ajándéka
Viktor E. Frankl látható a képen
Å a logoterápia âatyjaâ, vagyis = =értelemre, értékekre irányuló p. t.
a ma embere szellemi ínségben van
a ma emberének kétsége támad az élet értelme felÅl
a ma embere egzisztenciális frusztrációt él át (sok depresszió, életuntség, nem megélt élet hátterében ez áll.)
A logoterápia a ma emberének ezekre a leglényegesebb kérdéseire válaszol és gondolatai mindenki számára érthetÅek.
Cél: Szellemi támaszt nyújtani az embernek az értelem, az örök objektív értékek által.
Transzcendens, de nem feltétlen keresztény értelemben, ezért mindenki számára érthetÅ.
Az ember Isten teremtménye
Az ember sokféleség az egységben.
Egységessége ell. sokféle dimenzióban teljesedik ki.
(szomatikus, pszichiaki, szellemi dimenzió)
Az embernek van egy állati léte, de emberléte ezt messze meghaladja. Az ember egy egész dimenzióval több, mint az állat, a SZABADSÁG SZELLEMI DIMENZIÓJÁVAL.
A szabadság nem azt jelenti, hogy az ember valamitÅl szabad, hanem szabad a mindenfajta feltétellel szembeni állásfoglalásra. (pl. sors, betegségâŠ)
Az ember csak akkor bizonyul embernek, ha a szabadság dimenziójába felemelkedik. (Kórházban ez meghatározó, itt dÅl el, hogyan viszonyul a szenvedéséhez,a sorshoz.)
Fontos, hogy az embert személyként kezeljük.
(Tegnap egy prof.: az ember biológiai alany).
Értelmes élet minden helyzetben
âÉrtékekâ, amelyek értelmessé teszik az életet
1.Élmények â nagy szükség van élményekre, amelyek feltöltik lelki-szellemi akkumulátorainkat. (zene, természet, játék, szeretet, fürdÅ, egy jó beszélgetés, hegymászás (bakancsban), sport).
2. Alkotói értékek â az emberben lévÅ fantázia, képesség, tehetség, kreativitás által az ember valamit létrehoz. A feladataim teljesítése által alkotói értékeket hozok létre. Érdekesség: egy beszűkült élettérben is lehet alkotni! (Kardiológiai Intézet â plüss állatkákâŠfóka)
3. Beállítódási értékek â létünk korlátozásaihoz hogyan állunk hozzá. Az ember képes belsÅ tartással, mégis méltósággal hozzáállni a sors- szerű helyzetekhez. (betegség, gyász, katasztrófákâŠ)
Nehéz élethelyzetekbencél: beállítódás â hozzáállás!
Alkotás
Az alkotói értékek által kell, hogy gazdagabbá tegyük a világot, egymást. (Ez sokkal inkább megvalósul, ha Istenre hagyatkozunk, ha vele egységben vagyunk.)
Élmények
Ezáltal mi gazdagodunk. (Feltöltekezés)
Fontos, hogy nem öncélú. (Ma jell.: hedonizmus)
Beállítódás:
Itt Krisztus a példa, és az ErÅ forrása. â Mindenre van erÅmâŠâ
Kérdés: ma â milyen a szenvedés tűrÅ képességünk?
Ma, amikor minden a kényelemre törâŠ(Hanna Wolf)
Arról a szenvedésrÅl van szó, amit nem tudok megváltoztatni. Ez mindenkire vonatkozik.
âTöbb az életâ- szemléletváltás!
Az élet sötétebb oldala meglátogat, ez a létünkhöz tartozik!
Hogyan viseljük azt, ami nagyon nehéz?
Ma úgy belesüppedtünk az anyagi világba, mintha csak ez létezne, és semmi más. Itt várjuk a mennyei boldogságot â a látható dolgoktól.
Így valóban nehéz elviselni azt, ami oly nehéz az életben.
Kérdés: Az elkényelmesedett embernek honnan van/lesz ereje, tartása megküzdeni az élet nehezebb oldalával?
Mert a tény az tény:
az élet sötétebb oldala (betegség, halálâŠ) mindenkit meglátogat, aki ezen a földön él.
DE HOGY HOGYAN VISELJÜK, AZ RAJTUNK MÚLIK!
Fogyasztói társadalmunkban, amikor minden azt harsogja
âvedd meg, edd meg, fogyaszd el!!â-
Az ember sajátos képessége (kegyelmi ajándéka) - teremtettség
Amikor nagyon nehéz az életâŠkórház, szenvedés estén
Tudjuk, az ember szellemi lény,
A szellemi nem betegszik meg, és nem hal meg.
(Örök jó hír!)
Igaz, vannak sorsszerű helyzeteink, amit nem tudunk megváltoztatni.
De mindig van annyi szabad játékterünk, éppen a szellemi által, hogy így, vagy úgy viszonyuljak a sorsomhoz. Ezt a szabadságot soha senki nem veheti el tÅlünk. (Esetek!)
Mindig tudok értelmet kovácsolni az érték lehetÅségekbÅl egy beszűkült élettérben is.
Az Abszolút Példa Jézus hozzáállása a + hez.
âAtyám, bocsáss meg nekik, mertâŠâ
Nincs ember ezen a földön, aki elkerülhetné a szenvedést, nincs, aki ne követne el bűnt, rosszat, és egyszer mindenkinek meg kell halnia.
Mégis, hatalmas különbség van a között, AHOGYAN a tragédiákat megéljük, AHOGYAN az élet nehézségeivel megküzdünk.
A sorsunk adott, de az, hogy HOGYAN ÁLLUNK HOZZÁ A SORSUNKHOZ, az mindig a mi személyes szabadságunk.
Ugyanazt a szenvedést, ugyanazt a betegséget, ugyanazt a búcsúzást teljes egészében mássá is formálhatjuk.
Az, hogy lelkileg kibírjuk-e, vagy összeomlunk, az rajtunk múlik.
A PÉLDA JÉZUS,
AZ ERÅ FORRÁSA: AZ ÉLÅ KRISZTUS
Ez a keresztény ember hallatlan lehetÅsége!
âSOHA NE ADD FEL!â
Az élet sötét oldalabenyújtja a tesztet.
ErÅs érzelmi feszültség hatására másként nyilvánulunk meg, mint máskor. (stressz!)
ErÅs érzelmi feszültség eltorzíthatja érzelmi valónkat. (csalódás, kudarc, megbántás, negatív hatásokâŠ)
Teszt: kire milyen hatással van a plusz érzelmi töltet. (Az élet tesztel, ez az igazi teszt.)
Hogyan küzdünk meg a lelki nyomorúságokkal, rágalmakkal, csalódásokkal, megaláztatás, stbâŠ
Teszt: mire képes az ember a hite által, Isten segítségével?!
Elisabeth Lukas (osztrák) pszichológus, pszichoterapeuta logoterapeuta a LEA vezetÅje
A döntés mindig a miénk
ErÅs érzelmi feszültség, mint pl. gyász, düh, csalódás, félelem⊠felkorbácsolja érzelmeinket.
ErÅs a kísértés, hogy meggondolatlanul, rövidzárlat szerűen cselekedjünk.
Döntési szabadságunk ilyenkor beszűkül.
A szituáció izgalmas, a tesztelés feltételei adottak.
Ezekben a helyzetekben kirajzolódik az ember igazi arca.
? Összeomlunk? Vagy:
? Kiálljuk a próbát?
A cél: kiállni a próbát
Nézzünk egy konkrét példát:
Egy anyuka két gyermekével kimegy a játszótérre. Az egyik gyerek játék közben beleakad a csúszda toronyrészébÅl lelógó hurokba, és így âfelakasztja magátâ. Azonnal kihívják az orvost, aki azonban már nem tudja a gyermeket megmenteni. Az anya, és a másik gyermek teljes sokkhatás alatt áll.
Lehet, hogy az anyuka ettÅl kezdve minden érdeklÅdését elveszíti a világgal szemben, mert a keserűség megbénítja. Vannak azonban olyan gyászoló anyukák is, akik azt mondják: Nem, az élÅ gyermekem miatt életerÅs és tettre kész akarok maradni. Ezek az anyák nagyszerűen kiállták a próbát.
Korunk-a technika káros oldala
A technikai civilizáció következtében fantasztikus elÅrehaladást értünk el, ezáltal életformánk számos lehetÅsége lényegesen kitágult.
Környezetünk és életformánk gyökeresen átalakult. Ilyen hatalmas és gyors átalakulást az emberiség még nem élt át.
A hatalmas fejlÅdés árnyoldalai egyre súlyosabb problémákat vetnek fel.
A környezet és életforma ilyen mértékű változása következménye, hogy az eddig kialakult alkalmazkodási szokásainkkal egyre kevésbé tudunk egészségesen élni.
A technikai hatása egyoldalú, súlyos lelki-biológiai egyensúlybomláshoz vezet.
Mozgásszegény életmód â káros biológiai és lélektani következményeiâŠ
A teljesítményorientált kultúra egyre hajszoltabbá tesz, - stressz káros hatásai
Értékrendszerünk eltolódik a személytelen, anyagi értékek irányába, az anyagiak hajszolása következtében a belsÅ lelkivilág, a vallás gyógyító szerepe háttérbe szorul.
Az önimádat társadalma sorvasztja az etikai, szellemi értékeinket - (hedonisztikus, egoisztikus személyiségek)â
Korunk â jell. lelki problémák
Alkoholizmus
Kábítószer és drogfogyasztás
Depresszió- 20-40 %-ot érint a jóléti társadalomban
Öngyilkosságok számának növekedése
Életképesség csökken
Szexualitás torz, beteges formái
Agresszívitás elÅre törése
Humán kapcsolataiban elsivárosodó, érzéketlenné váló ember (Hotelszobás családok)
JellemzÅ az elidegenedés, az elmagányosodás
Az élet értelmét nem találja, vagy ezzel válságba kerül az ember.
EBBEN A HELYZETBEN KERESSÜK AZ ÉRTELMET.
âHumorâ, mint sajátosan emberi
Sajátosan emberi jelenség
A humor a szellemi dimenzióban működik
A humor által távolság jön létre egy adott probléma és a személy között.
Pl. családunk egy tagja széthagyja a ruháit. Azt mondtam magamban, hogy nem vagyok hajlandó bosszankodni⊠âHogy te milyen profi vagy a ruhák itt-ott hagyásában!â Nagyot nevettem.
Pl. egyik éjszaka szétdurrant egy vizes flakon a mélyhűtÅben. Hatalmas durranásâŠkivágta a hűtÅajtót⊠Reagálás: âMilyen érdekes történés! ÉbresztÅnek is megfelelne, csak nem tudjuk idÅzíteni, bár kissé hangosâŠâ
A humor Isten csodálatos ajándéka az ember számára. Több kellene belÅle. Így is lehetséges hozzáállniâŠ
âDereflexióâ, mint segítÅ t. korunk emberének
JellemzÅ manapság:
Túlságosan figyeljük magunkat
1-1 negatívumra képesek vagyunk túl nagy hangsúlyt helyezni
A negatívumot túlértékeljük
TúltengÅ módon figyelünk a problémákra
A túlzott önmegfigyelés ellehetetleníti a spontenaitást
Pl. túlzott akarás (alvás), (kapcsolat), ...
Manapság jellemzÅ, elterjedt a HIPERREFLEXIÓ (elÅzÅek)
Régen a problémákat az ember elfojtotta, ma az ember túltengÅ módon reagál a problémára.
Isten tenyerén -Å mindenre elég
BefejezÅ áhitat - - a napkeleti királyok
Isten mutatja az utat, és Å vezet az úton. Nem nekünk kell kitalálni, csak rátalálniâŠ
Hagyatkozzunk rá egészen!
Nem látjuk, de Åt szeretjük, és már most imádhatjuk az élÅ Jézus Krisztust itt a földön, egykor pedig Vele együtt örökké!
Áldás kívánás:Békesség néktek!
Jézus mondja:
Békességet adok nektek, az én békémet adom nektek, de nem úgy adom, ahogy a világ adja.
Ne nyugtalankodjék a ti szívetek és ne is csüggedjen.
Ahhoz, hogy átvegyük Krisztus békéjét, NÁLA és VELE kell lennünk az imádság csendjében.
âValami nagyon szépet IstenértâTeréz anya
Kórházmisszió
§
Evangélikus Kórházi Lelkigondozói Szolgálat
Mottó:
Baráti szeretetre van szüksége a szenvedÅnek.
Velem tettétek meg.
Kórházi lelkigondozás szimbóluma
Kórházlelkészi Szolgálatunk HIVATÁS
Kórházlelkészi, lelkigondozói munkánkat hivatásnak tekintjük.
Kórházi Lelkigondozói Szolgálatunk keretébe az alábbi tevékenységeket tartjuk a legfontosabbaknak:
·     Személyes lelkigondozás a kórházakban betegágyak mellett
·     Istentiszteleti alkalmak a kórházakban kápolnában és egyéb helyeken
·     Lelkigondozás igény szerint a hozzátartozókkal (új család)
·     Kapcsolatok kiépítése a személyzettel (orvosokkal, eü. dolgozókkal)
·     Személyes kapcsolat önkéntes segítÅkkel
·     Konferenciák kórházlelkészek és önkéntes segítÅk részére
·     Személyes lelkigondozói beszélgetések ÜllÅi úti irodánkban
Fontos szempont a lelkigondozás során: a másik ember személyének tisztelete; aktív odafigyelés, amelynek során a másik kibeszélheti érzéseit; bizalmi atmoszféra kialakítása (titoktartás); megértés, elfogadás; empátia; segítÅ szeretet lelkülete.
A kórházi lelkigondozás Isten szeretetének továbbadása - küldetés
Honlapunk: korhazmisszio.lutheran.hu
Munkatársaink 1.
mentálhgigiénés lelkigondozó
SOTE II. sz. Gyermekklinika, Tűzoltó utcai Gyermek onkológia
Szent László kórház gyermek transzplantációs osztály
Némethné Tóth Szilvia
Munkatársaink 2.
kórházlelkész, lelkigondozó, (mentálhigiénés képzés folyamatban)
Budai Irgalmas rendi Kórház: fÅépület, és császárépület
Országos Korányi Intézet
Péterfi Sándor utcai Kórház
Országos Orvosi Rehab. Intézet
(Szent János kórház és Tétényi úti kórház â tervben)
Liszka Viktor
Munkatársaink 3.
gyermekklinikai lelkigondozó, szupervizor
Budai Irgalmas rendi Kórház: fÅépület, és császárépület
Jelenleg: önkéntes munkatársak
(Publikáció folyóiratokban)
Kalocsa Zsuzsanna - GYES
Munkatársaink 4.
kórházlelkész, pasztorálpszichológiai lelkigondozó
Országos Onkológiai Intézet
ORFI
Heinemann Ildikó
Munkatársaink 5.
kórházlelkész, lelkigondozó
Országos Kardiológiai Intézet
Szent János Kórház
Bajuszné Orodán Krisztina
GYES
Munkatársaink 6.
kórházlelkész, lelkigondozó
Réthy Pál Kórház Békéscsaba
Füzesi Kornél
Munkatársaink 7.
kórházlelkész, lelkigondozó, lélekgyógyász
Almási Balogh-Pál Kórház Ózd
Tóth Melinda Anna
Munkatársaink 8.
kórházlelkész, lelkigon-dozó, lélekgyógyász, alternatív pszichológiai tanácsadó
Borsod - Abaúj Zemplén Megyei Kórház Oktató Kórház Miskolc
(oktatás!)
Molnár József
Munkatársaink 10.
kórházi lelkigondozó
Jósa András Megyei Oktató Kórház Nyíregyháza
Melich Mihály
Munkatársaink 9.
kórházlelkész, lelkigondozó, logoterápiai tanácsadó
Semmelweis Kórház Kiskunhalas
Koordinátor a kórházmisszióban
Honti Irén
Személyes indíttatás
Mi indított a kórházi lelkigondozás felé?
Jézus életét tanulmányozva mindig mélyen érintett az, ami a szavakon túl van, és mégis hatást gyakorol a másik emberre.
Jézus példája nyomán mélyen érintett az,, ahogyan Å a szenvedÅ ember felé fordult.
Jézus az Abszolút példa
Nézzük pl. a bethesdai beteg történetét:
Jézus észrevette Åt, meglátta⊠De nemcsak úgy a szemével látta meg, hanem a szívével-lelkével, a szeretet Istenének a lelkületével. Fontos az ember Jézusnál!
A Szentírásban ezt olvassuk Jézusról, a szenvedÅk felé fordulásról:
Megszánta, megsajnálta
Megesett a szíve rajta
Könyörületre indult iránta
âBeteg voltam és meglátogattatokâ
Sokat elmélkedtem azon, hogy Jézus egyszerre volt tanító, szabadító, gyógyító, kenyéradó⊠Jézusnál hangsúlyos szerepet kapott a gyógyítás, és ez nem feltétlen fizikai síkon volt jellemzÅ.
Jézus az egész embert nézte
(test-lélek és szellem hármasa)
Ma a tanítás, a szó szólása elÅtérbe került. (It., iskolai hittan, bibliaóra, stb...) A teo. képzés is e felé irányul. Erre van küldetésünk.
Nagy szükség van a többire is!!: lelkigondozás, szabadítás, âgyógyításâ, kenyéradásâŠ
Hiszek a SzentlélektÅl áldott szó hatalmában, de Jézus nyomán nagy szükségét látom a segítÅ szeretetnek a szenvedÅ világban!
Máté 25. Jézus nyomatékosan kijelenti: âbeteg voltam és meglátogattatokâ; - VELEM TETTÉTEK MEG! Itt Jézus azonosítja magát a szenvedÅ emberrel; másrészt az üdvösségrÅl van szó!! (Menj be Urad ünnepi lakomájába)
Immánuel â velünk az IstenJézus mellénk szegÅdött életünk útján= M. B.
Ma â bátran merem mondani, hogy egyre inkább elÅtérbe kell, hogy kerüljön a lelkigondozás=Jézus nyomán.
Ez egy nagy misszió lehet(ne) gyülekezeteinkben!!
(személyes és ezért âhatékonyâ)
Ma szó áradatban élünk, de nagy ínségben vagyunk a âszeretet áradatbanâ.
Sok problémával, lelki teherrel küzd korunk embere. Beszélünk, tanítunk, de ki hallgatja meg a másikat? Ki segít a konkrét helyzetben? Ki nyújtja ki a kezét a másik felé?
A lelkigondozás = a másik mellé szegÅdünk az Å életének útján az Isten segítÅ szeretetével, mint az Å eszközei.
âKrisztus mindenek felettâés a lélektan segítÅ szerepe
A kórházi szolgálataim, a gyülekezetben végzett személyes beszélgetéseim indítottak arra, hogy lélektani tanulmányokba kezdjek.
Isteni indíttatásra elvégeztem a logoterápiát, és kb. 12 éve sokat segít a lelkigondozásban. Kórházi és gyülekezeti â egyaránt. ErrÅl még fogok szólniâŠ
Klinikai lelkigondozói tréningekâŠ
A lelki segítÅ szolgálatban meghatározó volt â máig hatóan a szerzetesek körében átélt, tanult lelkiség, kontemplatív imádságâŠ
(Innere Heilung â Selbitz (3 hó) KÉP!
Kórházi szolgálatBudapesten 4 - Kiskunhalason 10 év
Lelkigondozás a kórházban
Hogyan kerülök a betegek közelébe?
A kórházi szolgálat nem arról szól, hogy néhány nénit meglátogatok,de errÅl is.
Isten szeretetének a közvetítése a szenvedÅ világban = lelkigondozás.
A személyzet küld (fÅnÅvérek, nÅvérekâŠ)
(Gyere a âŠbeteghez, mertâŠ; gyerekhezâŠ, mertâŠ)
Személyesen bejárom a kórházat, vagy a Klári bejárja, sok betegnél lehet látni, intuitíve érezni, hogy nyitott a beszélgetésre, látogatásra, sÅt,várja, hogy v.ki mellé lépjen.
Van, hogy tudok v.kirÅl, vagy kapok egy hírt, sms-tâŠ(Esperes úrtól is kaptam sms-t.)
Újabban egyre többet beszélgetek a személyzet embereivel (FÅnÅvér, nÅvér, ügyeletben orvos, portásâŠ)
Fontos a jelenlét, az elérhetÅség.
Sokszor leteszteltekâŠ
Lelkigondozói szempontok kórházban és bárhol
jó kapcsolatteremtÅ képesség
elÅítéletek nélküli közeledés
a másik személyének elfogadása, az emberi méltóság tisztelete
Minden ember Isten teremtménye!!
(A beteg nem 714/2-es, hanem neve van.)
az ember személyének elfogadása, (nem a bűn),helyzetének megértése
a másikra odafigyelés, (lauschen), aktív ráhangolódás, (saját mellÅzése)
empátia, mély beleérzÅ képesség a másik helyzetébe
az Åszinte kommunikáció (nem csak verbális, a tekintet, a mosoly, a kedvesség, a spontenaitás, a közvetlenség alapvetÅen lényeges)
segíteni és hagyni az érzelmek, indulatok kifejezését (szabad megélni)
együtt keressük a megoldásokat a problémára, a válaszokat, az értelmet, a âszenvedés értelmétâ a másik ember saját helyzetére vonatkozóan.
mélyen tiszteletben tartom a másik meggyÅzÅdését, identitását, de bátran merem képviselni a saját hitemet.
Mindenkivel beszélgetünk (ateista, buddhista, más felekezetűâŠ)
Tanító mesterek a lélektan területérÅl
A Szentléleknek abszolút elsÅbbsége van
Fontosnak tartom!
Lehet tanulni a lélektan tudományából, DE a Szentlélek sugallatait vagyunk hivatottak követni, mi lelkészek. Isten Lelke ha arra indít, akkor nemcsak, hogy szabad, de kell is szólni, amit Å akar mondani általunk.
Jézus tanításában ez áll:
âAtyátok Lelke szól általatok.â (Arra van szükség, hogy szóljon végre egy sunyi, álságos világban, mint a miénk.)
(A kórházban is.)
(Pl. cigaretta, gyógyszer, mozgás)
Lényeges!
A lelkigondozás nem csak szenvedÅ emberre, kórházra vonatkozik, hanem mindenkinek szüksége van rá!!! (Család, gyülekezetâŠ)
A logoterápia, mint Isten ajándéka
Viktor E. Frankl látható a képen
Å a logoterápia âatyjaâ, vagyis = =értelemre, értékekre irányuló p. t.
a ma embere szellemi ínségben van
a ma emberének kétsége támad az élet értelme felÅl
a ma embere egzisztenciális frusztrációt él át (sok depresszió, életuntség, nem megélt élet hátterében ez áll.)
A logoterápia a ma emberének ezekre a leglényegesebb kérdéseire válaszol és gondolatai mindenki számára érthetÅek.
Cél: Szellemi támaszt nyújtani az embernek az értelem, az örök objektív értékek által.
Transzcendens, de nem feltétlen keresztény értelemben, ezért mindenki számára érthetÅ.
Az ember Isten teremtménye
Az ember sokféleség az egységben.
Egységessége ell. sokféle dimenzióban teljesedik ki.
(szomatikus, pszichiaki, szellemi dimenzió)
Az embernek van egy állati léte, de emberléte ezt messze meghaladja. Az ember egy egész dimenzióval több, mint az állat, a SZABADSÁG SZELLEMI DIMENZIÓJÁVAL.
A szabadság nem azt jelenti, hogy az ember valamitÅl szabad, hanem szabad a mindenfajta feltétellel szembeni állásfoglalásra. (pl. sors, betegségâŠ)
Az ember csak akkor bizonyul embernek, ha a szabadság dimenziójába felemelkedik. (Kórházban ez meghatározó, itt dÅl el, hogyan viszonyul a szenvedéséhez,a sorshoz.)
Fontos, hogy az embert személyként kezeljük.
(Tegnap egy prof.: az ember biológiai alany).
Értelmes élet minden helyzetben
âÉrtékekâ, amelyek értelmessé teszik az életet
1.Élmények â nagy szükség van élményekre, amelyek feltöltik lelki-szellemi akkumulátorainkat. (zene, természet, játék, szeretet, fürdÅ, egy jó beszélgetés, hegymászás (bakancsban), sport).
2. Alkotói értékek â az emberben lévÅ fantázia, képesség, tehetség, kreativitás által az ember valamit létrehoz. A feladataim teljesítése által alkotói értékeket hozok létre. Érdekesség: egy beszűkült élettérben is lehet alkotni! (Kardiológiai Intézet â plüss állatkákâŠfóka)
3. Beállítódási értékek â létünk korlátozásaihoz hogyan állunk hozzá. Az ember képes belsÅ tartással, mégis méltósággal hozzáállni a sors- szerű helyzetekhez. (betegség, gyász, katasztrófákâŠ)
Nehéz élethelyzetekbencél: beállítódás â hozzáállás!
Alkotás
Az alkotói értékek által kell, hogy gazdagabbá tegyük a világot, egymást. (Ez sokkal inkább megvalósul, ha Istenre hagyatkozunk, ha vele egységben vagyunk.)
Élmények
Ezáltal mi gazdagodunk. (Feltöltekezés)
Fontos, hogy nem öncélú. (Ma jell.: hedonizmus)
Beállítódás:
Itt Krisztus a példa, és az ErÅ forrása. â Mindenre van erÅmâŠâ
Kérdés: ma â milyen a szenvedés tűrÅ képességünk?
Ma, amikor minden a kényelemre törâŠ(Hanna Wolf)
Arról a szenvedésrÅl van szó, amit nem tudok megváltoztatni. Ez mindenkire vonatkozik.
âTöbb az életâ- szemléletváltás!
Az élet sötétebb oldala meglátogat, ez a létünkhöz tartozik!
Hogyan viseljük azt, ami nagyon nehéz?
Ma úgy belesüppedtünk az anyagi világba, mintha csak ez létezne, és semmi más. Itt várjuk a mennyei boldogságot â a látható dolgoktól.
Így valóban nehéz elviselni azt, ami oly nehéz az életben.
Kérdés: Az elkényelmesedett embernek honnan van/lesz ereje, tartása megküzdeni az élet nehezebb oldalával?
Mert a tény az tény:
az élet sötétebb oldala (betegség, halálâŠ) mindenkit meglátogat, aki ezen a földön él.
DE HOGY HOGYAN VISELJÜK, AZ RAJTUNK MÚLIK!
Fogyasztói társadalmunkban, amikor minden azt harsogja
âvedd meg, edd meg, fogyaszd el!!â-
Az ember sajátos képessége (kegyelmi ajándéka) - teremtettség
Amikor nagyon nehéz az életâŠkórház, szenvedés estén
Tudjuk, az ember szellemi lény,
A szellemi nem betegszik meg, és nem hal meg.
(Örök jó hír!)
Igaz, vannak sorsszerű helyzeteink, amit nem tudunk megváltoztatni.
De mindig van annyi szabad játékterünk, éppen a szellemi által, hogy így, vagy úgy viszonyuljak a sorsomhoz. Ezt a szabadságot soha senki nem veheti el tÅlünk. (Esetek!)
Mindig tudok értelmet kovácsolni az érték lehetÅségekbÅl egy beszűkült élettérben is.
Az Abszolút Példa Jézus hozzáállása a + hez.
âAtyám, bocsáss meg nekik, mertâŠâ
Nincs ember ezen a földön, aki elkerülhetné a szenvedést, nincs, aki ne követne el bűnt, rosszat, és egyszer mindenkinek meg kell halnia.
Mégis, hatalmas különbség van a között, AHOGYAN a tragédiákat megéljük, AHOGYAN az élet nehézségeivel megküzdünk.
A sorsunk adott, de az, hogy HOGYAN ÁLLUNK HOZZÁ A SORSUNKHOZ, az mindig a mi személyes szabadságunk.
Ugyanazt a szenvedést, ugyanazt a betegséget, ugyanazt a búcsúzást teljes egészében mássá is formálhatjuk.
Az, hogy lelkileg kibírjuk-e, vagy összeomlunk, az rajtunk múlik.
A PÉLDA JÉZUS,
AZ ERÅ FORRÁSA: AZ ÉLÅ KRISZTUS
Ez a keresztény ember hallatlan lehetÅsége!
âSOHA NE ADD FEL!â
Az élet sötét oldalabenyújtja a tesztet.
ErÅs érzelmi feszültség hatására másként nyilvánulunk meg, mint máskor. (stressz!)
ErÅs érzelmi feszültség eltorzíthatja érzelmi valónkat. (csalódás, kudarc, megbántás, negatív hatásokâŠ)
Teszt: kire milyen hatással van a plusz érzelmi töltet. (Az élet tesztel, ez az igazi teszt.)
Hogyan küzdünk meg a lelki nyomorúságokkal, rágalmakkal, csalódásokkal, megaláztatás, stbâŠ
Teszt: mire képes az ember a hite által, Isten segítségével?!
Elisabeth Lukas (osztrák) pszichológus, pszichoterapeuta logoterapeuta a LEA vezetÅje
A döntés mindig a miénk
ErÅs érzelmi feszültség, mint pl. gyász, düh, csalódás, félelem⊠felkorbácsolja érzelmeinket.
ErÅs a kísértés, hogy meggondolatlanul, rövidzárlat szerűen cselekedjünk.
Döntési szabadságunk ilyenkor beszűkül.
A szituáció izgalmas, a tesztelés feltételei adottak.
Ezekben a helyzetekben kirajzolódik az ember igazi arca.
? Összeomlunk? Vagy:
? Kiálljuk a próbát?
A cél: kiállni a próbát
Nézzünk egy konkrét példát:
Egy anyuka két gyermekével kimegy a játszótérre. Az egyik gyerek játék közben beleakad a csúszda toronyrészébÅl lelógó hurokba, és így âfelakasztja magátâ. Azonnal kihívják az orvost, aki azonban már nem tudja a gyermeket megmenteni. Az anya, és a másik gyermek teljes sokkhatás alatt áll.
Lehet, hogy az anyuka ettÅl kezdve minden érdeklÅdését elveszíti a világgal szemben, mert a keserűség megbénítja. Vannak azonban olyan gyászoló anyukák is, akik azt mondják: Nem, az élÅ gyermekem miatt életerÅs és tettre kész akarok maradni. Ezek az anyák nagyszerűen kiállták a próbát.
Korunk-a technika káros oldala
A technikai civilizáció következtében fantasztikus elÅrehaladást értünk el, ezáltal életformánk számos lehetÅsége lényegesen kitágult.
Környezetünk és életformánk gyökeresen átalakult. Ilyen hatalmas és gyors átalakulást az emberiség még nem élt át.
A hatalmas fejlÅdés árnyoldalai egyre súlyosabb problémákat vetnek fel.
A környezet és életforma ilyen mértékű változása következménye, hogy az eddig kialakult alkalmazkodási szokásainkkal egyre kevésbé tudunk egészségesen élni.
A technikai hatása egyoldalú, súlyos lelki-biológiai egyensúlybomláshoz vezet.
Mozgásszegény életmód â káros biológiai és lélektani következményeiâŠ
A teljesítményorientált kultúra egyre hajszoltabbá tesz, - stressz káros hatásai
Értékrendszerünk eltolódik a személytelen, anyagi értékek irányába, az anyagiak hajszolása következtében a belsÅ lelkivilág, a vallás gyógyító szerepe háttérbe szorul.
Az önimádat társadalma sorvasztja az etikai, szellemi értékeinket - (hedonisztikus, egoisztikus személyiségek)â
Korunk â jell. lelki problémák
Alkoholizmus
Kábítószer és drogfogyasztás
Depresszió- 20-40 %-ot érint a jóléti társadalomban
Öngyilkosságok számának növekedése
Életképesség csökken
Szexualitás torz, beteges formái
Agresszívitás elÅre törése
Humán kapcsolataiban elsivárosodó, érzéketlenné váló ember (Hotelszobás családok)
JellemzÅ az elidegenedés, az elmagányosodás
Az élet értelmét nem találja, vagy ezzel válságba kerül az ember.
EBBEN A HELYZETBEN KERESSÜK AZ ÉRTELMET.
âHumorâ, mint sajátosan emberi
Sajátosan emberi jelenség
A humor a szellemi dimenzióban működik
A humor által távolság jön létre egy adott probléma és a személy között.
Pl. családunk egy tagja széthagyja a ruháit. Azt mondtam magamban, hogy nem vagyok hajlandó bosszankodni⊠âHogy te milyen profi vagy a ruhák itt-ott hagyásában!â Nagyot nevettem.
Pl. egyik éjszaka szétdurrant egy vizes flakon a mélyhűtÅben. Hatalmas durranásâŠkivágta a hűtÅajtót⊠Reagálás: âMilyen érdekes történés! ÉbresztÅnek is megfelelne, csak nem tudjuk idÅzíteni, bár kissé hangosâŠâ
A humor Isten csodálatos ajándéka az ember számára. Több kellene belÅle. Így is lehetséges hozzáállniâŠ
âDereflexióâ, mint segítÅ t. korunk emberének
JellemzÅ manapság:
Túlságosan figyeljük magunkat
1-1 negatívumra képesek vagyunk túl nagy hangsúlyt helyezni
A negatívumot túlértékeljük
TúltengÅ módon figyelünk a problémákra
A túlzott önmegfigyelés ellehetetleníti a spontenaitást
Pl. túlzott akarás (alvás), (kapcsolat), ...
Manapság jellemzÅ, elterjedt a HIPERREFLEXIÓ (elÅzÅek)
Régen a problémákat az ember elfojtotta, ma az ember túltengÅ módon reagál a problémára.
Isten tenyerén -Å mindenre elég
Áldás kívánás:Békesség néktek!
Jézus mondja:
Békességet adok nektek, az én békémet adom nektek, de nem úgy adom, ahogy a világ adja.
Ne nyugtalankodjék a ti szívetek és ne is csüggedjen.
Ahhoz, hogy átvegyük Krisztus békéjét, NÁLA és VELE kell lennünk az imádság csendjében.
Created with
pptHtml